Iklan Panas

Puasa Untuk Kesihatan

MASYARAKAT Barat mengakui amalan berpuasa selama dua hari seminggu dalam Islam dapat mengembalikan tahap kesihatan manusia ke tahap optimum. Kajian terbaharu Barat membuktikan amalan puasa sunat Isnin dan Khamis yang disyorkan Islam itu mampu memulihkan hormon-hormon dalam tubuh daripada toksid-toksid makanan yang kita ambil.

Malah semasa bulan Ramadan, penyakit seperti kencing manis, darah tinggi dan jantung akan mempunyai bacaan darah mereka yang terbaik menghampiri paras normal. Perkara itu berlaku kerana tahap penggunaan hormon insulin yang digunakan untuk memecahkan bahan makanan terutama karbohidrat kepada molekul tenaga di dalam badan rendah.

Insulin adalah hormon dalam badan terpenting yang mana selain memecahkan karbohidrat kepada tenaga iaitu glukosa serta pembentukan lemak (glikogen), ia juga berfungsi untuk mengawal dan memastikan hormon-hormon lain seperti hormon tiroid, DHEA, tumbesaran, glukagon dan lain-lain berada dalam kapasiti terbaik.

Ketika berpuasa, hormon insulin akan menjadi lebih aktif memperbaiki tahap hormon tiroid agar tindakan dalam badan seperti denyutan jantung lebih stabil dan tekanan darah menjadi lebih normal.

Begitu juga ketiadaan makanan, insulin akan mengarahkan hormon glukagon untuk memecahkan makanan dalam badan untuk ditukar menjadi tenaga. Tindakan ini akan menyebabkan lemak dalam badan berkurangan dan seterusnya mengurangkan risiko serangan jantung.

Selain itu, insulin juga akan memastikan hormon tumbesaran ‘bertugas’ untuk mengekalkan kesihatan badan dan penghasilan tisu, melakukan proses rejuvanasi, menebalkan tisu kulit, menjadikan tulang kuat dan otot sempurna serta meningkatkan keupayaan seksual dan daya ketahanan semula jadi.

Insulin juga akan memastikan penghasilan hormon DHEA di buah pinggang. DHEA dirembes oleh kelenjar adrenal dan merupakan sejenis hormon steroid yang terlibat dalam penghasilan hormon seksual iaitu estrogen dan hormon testeron.

Antara fungsi DHEA ialah meningkatkan daya ketahanan dan mencegah jangkitan bakteria, mengekalkan fungsi hati dan organ-organ lain serta menjaga kestabilan dan keseimbangan tekanan darah dan paras hormon.

Bagi penghidap kencing manis, tahap gula menjadi normal ketika berpuasa. Ini disebabkan tahap gula dalam darah dalam keadaan optimum iaitu tidak rendah dan tidak juga tinggi.

Cara terbaik mengurangkan penggunaan hormon insulin ialah memperbanyakkan makanan protein dan lemak sihat kerana zat daripada sumber makanan itu dapat memulihkan sel badan kita yang keletihan akibat berpuasa. Makanan disarankan seperti telur, daging, ayam, santan serta sayur-sayuran hijau perlu diambil dalam kuantiti banyak.

Sementara itu, untuk mengekalkan tenaga di siang hari, kita digalakkan mengambil makanan berat seperti nasi lemak semasa bersahur. Dalam Forum Utusan Malaysia pada 20 April 2016, saya ada mendedahkan pengiktirafan majalah antarabangsa Time edisi Mac lalu yang menyenaraikan nasi lemak antara 10 sarapan antarabangsa yang sihat.

Sebenarnya, melebihkan pengambilan makanan ketika bersahur berbanding berbuka puasa bersesuaian dengan amalan Rasulullah SAW. Biarpun di bulan Ramadan, kita amat digalakkan meminum lapan gelas air sehari.

Saranan saya, untuk kembali sihat, anda patut memulakannya semasa bulan Ramadan. Jika ingin mengetahui tip pengambilan makanan yang sihat, berjumpalah dengan doktor untuk mendapatkan cara betul dan berkesan.

DR. NORZAIDI ZAKARIA
Biro Media Perdim


Sumber : [utusan .com.my]

No comments:

Post a Comment

Apesal? Apesal? Apesal?

OhBelog? OhBelog? OhBelog

ZuLKiM Blogger