Iklan Panas

Usah Abai 
Solat Subuh

SETAKAT hari ini kita tidak mempunyai satu data rasmi mengenai jumlah umat Islam yang tidak menunaikan solat Subuh namun saya percaya keadaan itu berlaku. Jika solat sekalipun berapa peratus antara kita yang menunaikannya dalam waktu dan di luar waktu.

Sungguhpun begitu saya percaya letih adalah antara alasan paling popular yang menyebabkan ada di antara umat Islam meninggalkan solat Subuh. Mereka terlalu sibuk memikirkan masalah dunia yang memeningkan dari pagi sehinggalah mereka masuk tidur.

Bagi yang bekerja, mereka sibuk memikirkan soal kerja yang tidak habis-habis di pejabat manakala bagi pelajar pula mereka asyik menyiapkan tugasan yang diberi oleh pensyarah sehingga lewat malam. Itu yang menyebabkan ada di antaranya liat untuk bangkit menunaikan solat subuh.

Apa yang pasti mereka yang sengaja meninggalkan solat Subuh telah melakukan dosa di sisi Allah SWT. Sebaliknya mereka yang menunaikan solat Subuh khususnya secara berjemaah akan sentiasa berada dalam jaminan Allah.

Seorang Muslim yang taat dan patuh pada perintah Allah tidak akan melewat-lewatkan solatnya. Mereka akan memastikan setiap solat bermula daripada Subuh hingga Isyak dilakukan dalam waktunya. Paling baik dilakukan pada awal waktu.

Rasulullah SAW pernah bersabda:”Solat yang paling berat bagi orang munafik adalah solat Isyak dan Subuh. Seandainya mereka tahu apa makna di dalamnya, maka mereka akan mendatanginya sekalipun dalam keadaan merangkak.” - Riwayat al-Bukhari dan Muslim.

Ringkasnya, sesibuk mana sekali pun kita kewajipan bersolat jangan sesekali diabaikan kerana ini adalah tuntutan paling utama dalam Islam.

AQILAH FARHANA ROSLAN
Cheras, Kuala Lumpur

Sumber : [utusan.com.my]

No comments:

Post a Comment

Apesal? Apesal? Apesal?

OhBelog? OhBelog? OhBelog

ZuLKiM Blogger